Köpvillkor

Villkoren nedan reglerar förhållandet mellan dig som kund och Designbutiken Strängnäs när du handlar på aspdesign.se över internet.

Vid beställning träffas avtal om köp först när Designbutiken Strängnäs bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Orderbekräftelse samt övrig information om din beställning skickas via epost inom någon minut efter beställning. Om något inte stämmer, kontakta oss direkt för ändring eller annullering så att vi kan åtgärda det innan beställningen hunnit packas och skickas.

Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Det är viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning. Vid uppenbara felaktigheter i vår information i webshopen, t ex avseende priser eller kvantiteter, förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa i efterhand. Förändringar och förtydliganden träder i kraft omedelbart efter att de publicerats på webbplatsen.

Avtal kan endast ingås på svenska och falska beställningar polisanmäls.

ÅLDERSGRÄNS
Du måste ha fyllt 18 år för att handla på aspdesign.se.

PRODUKTPRESENTATION
Designbutiken Strängnäs gör allt vi kan för att återge alla färger och bilder korrekt i vår webshop. Vi kan dock ej garantera att den faktiska varan kommer att ha exakt den färg och utseende som du uppfattar på din skärm på grund av olika färgfunktioner för bildskärmar på mobiler, surfplattor och datorer. Vi strävar efter att alltid publicera den senaste och mest tillförlitliga informationen om produkterna i vår webshop.

VAROR I LAGER
Alla varor som kan läggas i kundvagnen finns på lager för omgående leverans. Om någon felräkning av lagersaldo skulle uppstå, på grund av tekniskt eller mänskligt fel, kontaktar vi dig omgående. Du har då möjlighet att häva köpet utan kostnad, byta till annan vara eller vänta på ny inleverans.

För leverans av Pappelinamattor använder vi ibland vårt dropship-avtal med Pappelina. Din beställning kommer att levereras direkt till dig från Pappelinas lager. Så snart en beställning görs i vår webshop avropar vi varorna från Pappelina. Leverans från Pappelinas lager sker normalt inom fem arbetsdagar. Skulle leveranstiden bli längre än normalt meddelar vi detta så fort vi kan och du har i så fall rätt att annullera din beställning.

LEVERANSTID OCH LEVERANSSÄTT
Beställningar som görs före kl. 14:00 på vardagar skickas normalt samma dag. Om du vill att leveransen ska skickas på ett senare datum kan du ange det i meddelanderutan på kassasidan till oss.

Paketen levereras med Postnord och delas ut på vardagar enligt Postnords villkor, normalt 1-2 vardagar efter utskicksdatum. Varor som skickas norr om Hudiksvall samt Gotland kan ta 2-3 vardagar. (Med reservation för Postnords hantering.)

Order över 599 SEK skickas fraktfritt. Vid order under 599 SEK tillkommer en fraktavgift på 59 SEK inom Sverige.

Frakt till Finland, Norge och Danmark kostar 199 SEK. Leveranstiderna är några dagar längre än inom Sverige.

BETALNINGSVILLKOR OCH BETALSÄTT
Betalsätt:

  • Klarna
  • Kortbetalning (VISA eller MasterCard) via internet
  • PayPal
  • Swish
  • Kontant eller med kort (VISA eller MasterCard) i kassan när du själv hämtar din beställning i butik

Betalningsvillor:

  • Klarna Checkout - Efter slutfört köp blir betalsätt automatiskt Klarna Faktura, därefter kan byte av betalsätt göras. Dock behöver alla frågor angående betalningar och fakturor via Klarna göras direkt med Klarna. Du når Klarna på 08 - 120 120 10 eller via www.klarna.se
  • Kortbetalning (0 kr) - Kortbetalning är möjlig med VISA eller MasterCard. Ingen faktureringsavgift eller kortavgift tas ut när man betalar med kort på aspdesign.se. Våra betalsidor är säkerhetsskyddade med krypterade SSL-sidor och certifierade. Kortinformationen behandlas på så sätt säkert och konfidentiellt. Betalningslösningen tillhandahålls av Stripe. Dina kortuppgifter förmedlas direkt till din bank via Stripes system och lagras aldrig hos oss.
  • PayPal (0 kr) - Betalning via PayPal är möjlig och inga avgifter tas ut när man betalar via PayPal på aspdesign.se.
  • Swish (0 kr) - Betalning via swish-app sker till a.s.p. designbutikens telefonnummer 123 371 65 86 och inga avgifter tas ut.
  • Hämta i butik (0 kr) - Hämta din beställning i vår fysiska butik i Strängnäs. Vi reserverar dina varor i två dagar och beställningen kan hämtas under butikens ordinarie öppettider; måndag-fredag 12-18, lördag 11-14. Adress till butiken är Hospitalsgatan 13 i Strängnäs.

Vi förbehåller oss rätten att stryka en beställning i de fall vi anser det befogat. Alla varor förblir Designbutiken Strängnäs egendom tills full betalning har erlagts. Alla bedrägerier polisanmäls med rättslig följd.

PRISER OCH FRAKTKOSTNAD
Priset som anges på www.aspdesign.se vid inköpstillfället är det som gäller (med reservation för uppenbart felaktiga priser). Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges.

Order över 599 SEK skickas fraktfritt. Vid order under 599 SEK tillkommer en fraktavgift på 59 SEK inom Sverige. Fraktkostnad för Företagspaket inom Sverige är 149 SEK.

Frakt till Finland, Norge och Danmark kostar 199 SEK. Leveranstiderna är några dagar längre än inom Sverige.

Vid hämtning av varor i butik tillkommer ingen fraktavgift.

ÅNGERRÄTT, BYTESRÄTT OCH ÖPPET KÖP
Du som kund har öppet köp i 14 dagar från det att du hämtat ut ditt paket och det gäller även för reavaror. Du har möjlighet att inom 14 dagar från mottagandet returnera en oanvänd vara som har sin originalförpackning och prisetikett kvar. Om det har gått mer än 14 dagar, eller om originalförpackning eller prisetikett saknas, kan vi tyvärr inte erbjuda dig återbetalning.

Om du vill ångra ditt köp eller byta en vara skickar du epost till [email protected] med ordernummer och vilken vara det gäller. Ange vad du önskar byta till eller om pengarna ska återbetalas. Du får svar med returnummer och övrig returinformation från oss. Alternativt kan du ringa till oss på telefon 0152-139 30. 

Vi skickar epost dig när den returnerade varan har anlänt och återbetalar pengarna senast inom 14 dagar efter godkänd retur. Vi kan inte genomföra återbetalning förrän vi mottagit varan, som ska vara oanvänd i sin originalförpackning och ha prisetiketten kvar. Återbetalning sker med samma betalningsalternativ som när köpet gjordes. 

OBS! Den som returnerar en vara står för returfrakt och transportrisk (dvs. att varorna kommer tillbaka till oss i nyskick). Paketera varorna väl och sätt inga returetiketter eller klistermärken direkt på produktförpackningarna. Det säkraste är att använda vårt emballage även för returen. Fraktkostnader återbetalas inte. Vi löser heller inte ut försändelser som inte fått returnummer från oss och/eller inte är fullt frankerade.

Om du skickar en dyrare vara kan det vara en god idé att använda ett leveranssätt som går att spåra, t ex PostNords tjänst "Skicka Lätt". Du är alltid välkommen att höra av dig med frågor kring en eventuell retur. Fråga hellre en gång extra ifall något verkar oklart!

För enkel returhantering vid köp av kläder skickar vi med en förbetald returfraktsedel i din beställning. Kostnad för att använda sådan returfraktsedel är 59 kr och dras av från din återbetalning om du väljer att använda fraktsedeln.

TRANSPORTSKADA
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta direkt till ditt postutlämningsställe. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast på [email protected].

REKLAMATION
Du har rätt att reklamera en vara om den har ett fel som kan antas vara ett tillverkningsfel. Om en vara är felaktig kontakta oss så snart som möjligt på [email protected] eller 0152-139 30. Specificera vilken produkt det gäller och beskriv problemet. Ange ditt ordernummer så att vi snabbt kan hitta beställningen i vårt system. Du får ett returnummer av oss och hjälp att lösa problemet antingen med en ny vara, reparation, pengarna tillbaka eller annat.

Vi accepterar inte försändelser i retur utan föregående kontakt enligt ovan. Den som returnerar en felaktig vara står för transportrisken, men vi står i dessa fall för returportot. Vi återbetalar pengarna för den felaktiga varan till dig senast 14 dagar efter godkänd retur.

Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

EJ UTHÄMTADE PAKET
Ej utlösta paket omfattas inte av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen. För paket som ej hämtas ut debiteras en avgift på 200 kr som vi fakturerar dig. Detta motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paket samt mottagit det i retur.

Tänk på att kontrollera adressen om du vill att vi skickar ett paket till någon annan. Observera att mottagaren kan behöva legitimera sig för att hämta ut ett paket. Om du skickar till ett barn, skriv förälders namn som mottagare, då inte alla barn har id-handlingar. Felaktiga eller inkompletta adressuppgifter kan göra att paketet skickas till fel adress eller kommer bort i posthanteringen. Vi ersätter inte förlorade paket om felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter har lämnats.

PERSONUPPGIFTSPOLICY
Personuppgifter och e-postadresser lagras i vårt kundregister när du handlar. Ingen obehörig har tillgång till detta register och personuppgifter och/eller e-postadresser lämnas inte ut till andra företag förutom de företag som hanterar den av kunden valda betallösningen. Du kan när som helst kontakta oss för att ta del av uppgifterna, ändra eller radera dem.

SÄKERHET
För att skydda din personliga information vidtar vi försiktighetsåtgärder och följer branschens bästa praxis för att se till att den inte försvinner, missbrukas, nås, avslöjas, ändras eller förstörs. Om du förser oss med kreditkortsinformation, krypteras informationen med Secure Socket Layer-teknik (SSL) och lagras med AES-256 kryptering.

OM COOKIES
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker sparar på din dator. I en del funktioner t ex i beställningsformulären, använder aspdesign.se cookies.

Cookies används bl a för att beställningsfunktionen på aspdesign.se skall fungera och för att ge oss besöksstatistik (t ex information om hur många besökare vi har på sidan). Cookies kan inte förmedla några virus till dig.

Om du inte vill ha några cookies kan du välja att inte acceptera cookies i din webbläsare, instruktioner hittar du i din webbläsares hjälptexter. Mer information om hur du gör finns här: http://www.minacookies.se/ditt-val/.

Obs! Att stänga av cookie-funktionen kan innebära att du inte får tillgång till alla sidor, får felmeddelande på vissa sidor eller inte kan genomföra ett köp.

KUNDTJÄNST
Vi finns på plats i butiken på Hospitalsgatan 13 i Strängnäs vardagar 12-18 och lördagar 11-14. Du når oss på [email protected] eller 0152-139 30 under butikens öppettider.

Vi försöker alltid svara på frågor som rör en beställning inom en timme (vardagar), men det kan ta längre tid om vi t.ex. väntar svar eller besked från en leverantör eller PostNord.

FORCE MAJEUR
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen m.m. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

Mer info på: www.konsumentverket.se och www.arn.se.